Jönköpings kommun

Teman för åk 4-6

Två barn vid en dator.

Vi har en rad olika teman som är utformade för åk 4-6. Vi skräddarsyr även teman och temadagar efter era önskemål. Välkomna att höra av er!

Lekplatsfysik (åk 4-6)

Lekplatsfysik är ett utlåningsmaterial som handlar om kraft och rörelse. Kan med fördel användas på lekplatsen i Upptechs närområde.

Lekplatsen erbjuder många möjligheter att studera fysik med hela kroppen och själv undersöka några av fysikens grundläggande principer. Lådan Lekplatsfysik är tänkt att vara ett stöd för dig som lärare om du vill testa att utgå från en lekplats i din undervisning.

Boka lådan under en dag. Det är kostnadsfritt.

I lådan finns praktiskt material samt lektionsupplägg kring lekplatsfysik utifrån kraft och rörelse. Använd lådan på lekplatsen som ligger i anslutning till Upptech (Kålgårdens lekplats).

Handledning till lekplatsfysiken skickas ut med mejl tillsammans med bokningsbekräftelsen.

Lådan bokas genom att ringa Upptech.

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för fysik årskurs 4–6:

  • Krafter och rörelser som kan observeras och mätas i vardagssituationer.
  • Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Spelet om de Globala målen (åk 4-6)

De Globala målen , illustration.

Vad står de Globala målen egentligen för? Vilka frågor är de stora utmaningarna i arbetet för en hållbar utveckling? Detta tittar vi närmare på i temat ”Spelet om de Globala målen”. Eleverna får olika uppdrag att försöka lösa bland annat genom att programmera, laborera och diskutera.

  • Max 30 elever
  • Tid: 1 h 30 minuter

Temats koppling till Lgr 22

  • Temat är ämnesövergripande och kopplar till syfte och centralt innehåll inom flera olika ämnen för åk 4–6.

Temats koppling till de globala målen

  • Alla globala mål tas upp!

Programmera med Dash (åk 4-6)

Vi hjälper er att komma igång med programmering! Roboten Dash ska lösa några olika uppdrag. Vi löser det genom enkel blockprogrammering med hjälp av våra iPads.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

 

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelser, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

I centralt innehåll för matematik i årskurs 4–6:

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med Scratch (åk 4-6)

I detta tema lär ni er grunderna i programmering genom att använda Scratch. Med hjälp av datorer skapar ni ett enkelt dataspel där ni själva bestämmer hur spelet ska se ut och vad det ska handla om.

  • Max 20 elever
  • Tid: 80 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

 

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelser, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

I centralt innehåll för matematik i årskurs 4–6:

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med LEGO robotar (åk 4-6)

Ett skoltema där eleverna får lära sig programmera en LEGO-robot med hjälp av dess motorer och sensorer. Programmeringen görs med block och uppgifternas svårighetsgrad kan enkelt anpassas för både individ och grupp. Inga förkunskaper krävs.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

 

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelser, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

I centralt innehåll för matematik i årskurs 4–6:

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med micro:bit (åk 4-6)

Ett tema där ni får prova programmering med hjälp av micro:bit. Ni lär er grunderna och får tillämpa dem i spännande utmaningar. Inga förkunskaper krävs. Uppgifternas svårighetsgrad anpassas efter individ och grupp.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.


Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelser, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

I centralt innehåll för matematik i årskurs 4–6:

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Skapa digitala och fysiska modeller (åk 4-6)

Grön låda, illustration.

Ska din klass starta upp ett teknikutvecklingsarbete? Behöver ditt upplägg utvecklas till att även innehålla digitala och fysiska modeller?

  • Vi erbjuder undervisning i Tinkercad utifrån det område ni arbetar med.
  • Vi visar hur man kan infoga de digitala modellerna i skriftliga arbeten eller rapporter.
  • Vi erbjuder att ni skriver ut modellerna i våra 3D-skrivare. Till vissa arbeten passar det bättre att använda vår laserskärare.

Undervisningen i Tinkercad sker på Upptech, på skolan eller digitalt. Klassen arbetar sedan vidare med sina modeller i skolan. När du som lärare anser att de är klara kan du boka en ny tid för att komma till Upptech för att få se modellerna skrivas ut i 3D-printer eller skäras ut i lämpligt material i laserskärare.

Temat är kostnadsfritt men en utskriftskostnad på 200 kr/klass tillkommer.

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökningar, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
  • Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.
  • Dokumentation av tekniska lösningar: skisser med vyer och måttangivelser, ord samt fysiska och digitala modeller.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Planetarievisning, Rymden (åk 4-6)

I vårt planetarium pratar vi om vad vi ser på himlen, vårt solsystem, stjärnor, stjärnbilder och stjärnors liv. Vi gör en praktisk övning för att få förståelse för några av våra himlakroppars rörelse.

  • Max 16 deltagare inkl. vuxna i planetariet
  • Tid: 45 minuter

Temats koppling till Lgr 22

  • Hur dag, natt, årstider och år kan förklaras utifrån rörelser hos solsystemets himla­kroppar.
  • Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg.
  • Några upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans lev­nads­villkor och syn på naturen.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 3. God hälsa och välbefinnande.
  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Upptech
Tfn 036-10 60 77
E-post upptech@jonkoping.se

Kontaktperson
Ulrika Franke
Tfn 036-10 64 97
E-post ulrika.franke@jonkoping.se