Jönköpings kommun

Teman för åk 7-9

Två Microbits

Vi har en rad olika teman som är utformade för åk 7-9. Vi skräddarsyr även teman och temadagar efter era önskemål. Välkomna att höra av er!

Ljus (åk 7-9)

Vad är ljus? Vi tittar på ljusets utbredning, reflektion och brytning samt olika sorters ljus. Vi tittar även på de praktiska användningsområdena.

Vi börjar med en kort genomgång i teatern där vi pratar om ljus och visar ljusexperiment. Därefter får eleverna gå runt i vår experimenthall och på egen hand testa de ljusexperiment som finns där. Vi avslutar temat med en kort samling i teatern.

  • Max 30 elever
  • Tid: 75 minuter

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för fysik årskurs 7-9:

  • Ljusets utbredning, reflektion och brytning i vardagliga sammanhang.
  • Förklaringsmodeller för hur ögat uppfattar färg.
  • Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör fysik.

Måla med Python (åk 7-9)

En fyrkant ritad i Python.

På ett lekfullt och kreativt sätt lär ni er grunderna i textprogrammering med Python. I temat guidas ni att måla olika figurer genom att programmera en ”Turtle” på skärmen. Temat riktar sig till främst till nybörjare inom textprogrammering.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 7-9:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med Dash

Vi hjälper er att komma igång med programmering! Roboten Dash ska lösa några olika uppdrag. Vi löser det genom enkel blockprogrammering med hjälp av våra iPads.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 7-9:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med Scratch

I detta tema lär ni er grunderna i programmering genom att använda Scratch. Med hjälp av datorer skapar ni ett enkelt dataspel där ni själva bestämmer hur spelet ska se ut och vad det ska handla om.

  • Max 20 elever
  • Tid: 80 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 7-9:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med LEGO robotar

Ett skoltema där eleverna får lära sig programmera en LEGO-robot med hjälp av dess motorer och sensorer. Programmeringen görs med block och uppgifternas svårighetsgrad kan enkelt anpassas för både individ och grupp. Inga förkunskaper krävs.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 7-9:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med micro:bit

Ett tema där ni får prova programmering med hjälp av micro:bit. Ni lär er grunderna och får tillämpa dem i spännande utmaningar. Inga förkunskaper krävs. Uppgifternas svårighetsgrad anpassas efter individ och grupp.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 7-9:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Planetarievisning, rymden (åk 7-9)

I vårt planetarium pratar vi om vårt solsystem, stjärnbilder, supernovor och nebulosor. Med hjälp av datorn zoomar vi oss ut i rymden för att se galaxer miljontals ljusår bort.

  • Max 16 deltagare inkl. vuxna i planetariet
  • Tid: 50 minuter

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för fysik årskurs 7-9:

  • Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
  • Naturvetenskapliga teorier om universums uppkomst i jämförelse med andra beskrivningar.
  • Universums utveckling och atomslagens uppkomst genom stjärnornas utveckling.
  • Universums uppbyggnad med himlakroppar, solsystem och galaxer samt rörelser hos och avstånd mellan dessa.
  • De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör fysik.

Skapa digitala och fysiska modeller (åk 7-9)

Grön låda, illustration.

Ska din klass starta upp ett teknikutvecklingsarbete? Behöver ditt upplägg utvecklas till att även innehålla digitala och fysiska modeller?

  • Vi erbjuder undervisning i Tinkercad utifrån det område ni arbetar med.
  • Vi visar hur man kan infoga de digitala modellerna i skriftliga arbeten eller rapporter.
  • Vi erbjuder att ni skriver ut modellerna i våra 3D-skrivare. Till vissa arbeten passar det bättre att använda vår laserskärare.

Undervisningen i Tinkercad sker på Upptech, på skolan eller digitalt. Klassen arbetar sedan vidare med sina modeller i skolan. När du som lärare anser att de är klara kan du boka en ny tid för att komma till Upptech för att få se modellerna skrivas ut i 3D-printer eller skäras ut i lämpligt material i laserskärare.

Temat är kostnadsfritt men en utskriftskostnad på 200 kr/klass tillkommer.

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.
  • Hur digitala verktyg kan vara stöd i teknikutvecklingsarbete till exempel för att göra ritningar och simuleringar.
  • Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska och digitala modeller. Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbete.
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Utlåningmaterial Micro:bit grundkurs och WeDo 2.0

Micro:bit grundkurs

Kom igång med programmering med micro:bits! Upptech erbjuder nu utlåning av micro:bits samt lektionsmateriel i en komplett låda. Innehållet riktar sig mot elever från åk 4. Du lånar lådan i 3 veckor.

Innehåll i lådan:
15 st micro:bit med batteripack
1 st pärm med fem färdiga lektionsupplägg

WeDo 2.0

Bygg din robot och programmera den!

10st lådor Lego WeDo 2.0 med motor samt olika sensorer finns för utlåning. WeDo byggs och programmeras med dator eller iPad. Färdiga lektionsupplägg följer också med lådan. För elever från åk 1.

Elevdatorer alternativt iPads behövs för programmering- följer ej med lådan.

Innehåll i lådan:
10 st kompletta WeDo 2.0-lådor finns för utlåning.

Utlåning gäller för skolor inom Jönköpings kommun

Det är kostnadsfritt för skolor inom Jönköpings kommun att låna lådorna. Lånetiden är max tre veckor från hämtningsdagen. Låntagaren ansvarar för att materialet hämtas och återlämnas till Upptech inom den avtalade tiden.

Bokning

Lådorna bokas i en kalender där du kan söka bokningsbara dagar. Det finns ett begränsat antal dagar för varje utlåningsmaterial så var ute i god tid.

Boka utlåningslådor här»» Länk till annan webbplats.

Upptech
Tfn 036-10 60 77
E-post upptech@jonkoping.se

Kontaktperson
Ulrika Franke
Tfn 036-10 64 97
E-post ulrika.franke@jonkoping.se