Jönköpings kommun

Teman för åk 7-9

En microbit i närbild

Vi har en rad olika teman som är utformade för åk 7-9. Vi skräddarsyr även teman och temadagar efter era önskemål. Välkomna att höra av er!

Håva i Rocksjön, vatten (åk 7-9)

Håva tillsammans med Upptech i Rocksjön! Vi undersöker och artbestämmer det vi hittar. Vi använder även vattenkikare. Kläder efter väder, chansen är stor att du blir blöt.

  • Tid: 90 minuter

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för biologi årskurs 7-9:

  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
  • Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra ekosystemtjänster.
  • Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
  • Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar.
  • Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.
  • Fältstudier, experiment och hur simuleringar kan användas som stöd vid modellering.
  • Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
  • Hur organismer identifieras, sorteras och grupperas utifrån släktskap och utveckling.
  • Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter, såväl med som utan digitala verktyg.

Ljus (åk 7-9)

Vad är ljus? Vi tittar på ljusets utbredning, reflektion och brytning samt olika sorters ljus. Vi tittar även på de praktiska användningsområdena.

Vi börjar med en kort genomgång i teatern där vi pratar om ljus och visar ljusexperiment. Därefter får eleverna gå runt i vår experimenthall och på egen hand testa de ljusexperiment som finns där. Vi avslutar temat med en kort samling i teatern.

  • Max 30 elever
  • Tid: 75 minuter

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för fysik årskurs 7-9:

  • Ljusets utbredning, reflektion och brytning i vardagliga sammanhang.
  • Förklaringsmodeller för hur ögat uppfattar färg.
  • Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör fysik.

Programmera med Dash

Vi hjälper er att komma igång med programmering! Roboten Dash ska lösa några olika uppdrag. Vi löser det genom enkel blockprogrammering med hjälp av våra iPads.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 7-9:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.

Programmera med Scratch

I detta tema lär ni er grunderna i programmering genom att använda Scratch. Med hjälp av datorer skapar ni ett enkelt dataspel där ni själva bestämmer hur spelet ska se ut och vad det ska handla om.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 7-9:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.

Programmera med LEGO EV3

Ett skoltema där eleverna får uppdrag som de löser genom att programmera LEGO Mindstorms EV3-robotar. Eleverna lär sig grunderna i blockprogrammering, inga förkunskaper krävs. Uppgifternas svårighetsgrad är lätta att anpassa för både individ och grupp.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 7-9:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.

Programmera med micro:bit

Ett tema där ni får prova programmering med hjälp av micro:bit. Ni lär er grunderna och får tillämpa dem i spännande utmaningar. Inga förkunskaper krävs. Uppgifternas svårighetsgrad anpassas efter individ och grupp.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för Teknik årskurs 7-9:

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 7-9:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.

Planetarievisning, rymden (åk 7-9)

I vårt planetarium pratar vi om vårt solsystem, stjärnbilder, supernovor och nebulosor. Med hjälp av datorn zoomar vi oss ut i rymden för att se galaxer miljontals ljusår bort.

  • Max 25 elever
  • Tid: 50 minuter

Temats koppling till Lgr 11
I centralt innehåll för fysik årskurs 7-9:

  • Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
  • Naturvetenskapliga teorier om universums uppkomst i jämförelse med andra beskrivningar.
  • Universums utveckling och atomslagens uppkomst genom stjärnornas utveckling.
  • Universums uppbyggnad med himlakroppar, solsystem och galaxer samt rörelser hos och avstånd mellan dessa.
  • De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör fysik.

Upptech
Tfn 036-10 60 77
E-post upptech@jonkoping.se

Kontaktperson
Lovisa Bjelkvik
Tfn 036-10 60 16
E-post lovisa.bjelkvik@jonkoping.se