Jönköpings kommun

Teman för åk 7-9

Två Microbits

Vi har en rad olika teman som är utformade för åk 7-9. Vi skräddarsyr även teman och temadagar efter era önskemål. Välkomna att höra av er!

Måla med Python (åk 7-9)

En fyrkant ritad i Python.

På ett lekfullt och kreativt sätt lär ni er grunderna i textprogrammering med Python. I temat guidas ni att måla olika figurer genom att programmera en ”Turtle” på skärmen. Temat riktar sig till främst till nybörjare inom textprogrammering.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

 

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 7–9:

  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med detta.
  • Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för matematik årskurs 7–9:

  • Programmering i visuell och textbaserad programmeringsmiljö. Hur algoritmer skapas, testas och förbättras vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med Scratch

I detta tema lär ni er grunderna i programmering genom att använda Scratch. Med hjälp av datorer skapar ni ett enkelt dataspel där ni själva bestämmer hur spelet ska se ut och vad det ska handla om.

  • Max 20 elever
  • Tid: 80 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

 

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 7–9:

  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med detta.
  • Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för matematik årskurs 7–9:

  • Programmering i visuell och textbaserad programmeringsmiljö. Hur algoritmer skapas, testas och förbättras vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med LEGO robotar

Ett skoltema där eleverna får lära sig programmera en LEGO-robot med hjälp av dess motorer och sensorer. Programmeringen görs med block och uppgifternas svårighetsgrad kan enkelt anpassas för både individ och grupp. Inga förkunskaper krävs.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

 

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 7–9:

  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med detta.
  • Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för matematik årskurs 7–9:

  • Programmering i visuell och textbaserad programmeringsmiljö. Hur algoritmer skapas, testas och förbättras vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med micro:bit

Ett tema där ni får prova programmering med hjälp av micro:bit. Ni lär er grunderna och får tillämpa dem i spännande utmaningar. Inga förkunskaper krävs. Uppgifternas svårighetsgrad anpassas efter individ och grupp.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

 

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 7–9:

  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med detta.
  • Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av programmering.

I centralt innehåll för matematik årskurs 7–9:

  • Programmering i visuell och textbaserad programmeringsmiljö. Hur algoritmer skapas, testas och förbättras vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Skapa digitala och fysiska modeller (åk 7-9)

Grön låda, illustration.

Ska din klass starta upp ett teknikutvecklingsarbete? Behöver ditt upplägg utvecklas till att även innehålla digitala och fysiska modeller?

  • Vi erbjuder undervisning i Tinkercad utifrån det område ni arbetar med.
  • Vi visar hur man kan infoga de digitala modellerna i skriftliga arbeten eller rapporter.
  • Vi erbjuder att ni skriver ut modellerna i våra 3D-skrivare. Till vissa arbeten passar det bättre att använda vår laserskärare.

Undervisningen i Tinkercad sker på Upptech, på skolan eller digitalt. Klassen arbetar sedan vidare med sina modeller i skolan. När du som lärare anser att de är klara kan du boka en ny tid för att komma till Upptech för att få se modellerna skrivas ut i 3D-printer eller skäras ut i lämpligt material i laserskärare.

Temat är kostnadsfritt men en utskriftskostnad på 200 kr/klass tillkommer.

 

Temats koppling till Lgr22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 7–9:

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar i det egna arbetet och i teknikutvecklingsarbeten i samhället, till exempel inom arkitektur och kollektivtrafik.
  • Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av programmering.
  • Hur digitala verktyg kan användas i teknikutvecklingsarbete, till exempel för att göra ritningar och simuleringar.
  • Dokumentation av tekniska lösningar: skisser, ritningar, fysiska och digitala modeller samt rapporter som beskriver teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Upptech
Tfn 036-10 60 77
E-post upptech@jonkoping.se

Kontaktperson
Ulrika Franke
Tfn 036-10 64 97
E-post ulrika.franke@jonkoping.se