Jönköpings kommun

Teman för gymnasiet

En glödlampa med ett grönt blad inuti.

Vi har en rad olika teman som är utformade för gymnasiet. Vi skräddarsyr även teman och temadagar efter era önskemål. Välkomna att höra av er!

Energi, hållbar utveckling (gy)

Vi har arbetat fram ett tema kring energi och hållbar utveckling, anpassat efter läroplanen för Naturkunskap 1/Fysik 1. Under lektionen får eleverna möjlighet att diskutera hur energifrågan berör vår vardag på många olika sätt. I ett stationssystem finns modeller av olika former för energiproduktion, vilka diskuteras och undersöks i ett ämnesövergripande fokus. Temat är kostnadsfritt under vt-21.

  • Max 30 elever
  • Tid: 90 minuter

Temats koppling till Lgy 11
I centralt innehåll för Naturkunskap 1:

  • Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
  • Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

I centralt innehåll för Fysik 1:

  • Arbete, effekt, potentiell energi och rörelseenergi för att beskriva olika energiformer: mekanisk, termisk, elektrisk och kemisk energi samt strålnings- och kärnenergi.
  • Energiprincipen, entropi och verkningsgrad för att beskriva energiomvandling, energikvalitet och energilagring.
  • Termisk energi: inre energi, värmekapacitet, värmetransport, temperatur och fasomvandlingar.
  • Elektrisk energi: elektrisk laddning, fältstyrka, potential, spänning, ström och resistans.
  • Kärnenergi: atomkärnans struktur och bindningsenergi, den starka kraften, massa-energiekvivalensen, kärnreaktioner, fission och fusion.
  • Energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle.
  • Ställningstaganden i samhällsfrågor utifrån fysikaliska förklaringsmodeller, till exempel frågor om hållbar utveckling.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 7. Hållbar energi för alla.
  • Mål 9. Hållbar industri, innovationer och infrastruktur.
  • Mål 11. Hållbara städer och samhällen.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Rymden, planetarievisning (gy)

I vårt planetarium pratar vi om vårt solsystem, stjärnbilder och stjärnors liv. Med hjälp av datorn zoomar vi oss ut i rymden för att se galaxer, supernovor och nebulosor miljontals ljusår bort. Anpassad efter Lgy11.

  • Max 16 deltagare inkl. vuxna i planetariet
  • Tid: 50 minuter

Programmera med Dash (gy)

Vi hjälper er att komma igång med programmering! Roboten Dash ska lösa några olika uppdrag. Vi löser det genom enkel blockprogrammering med hjälp av våra iPads.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med Scratch (gy)

I detta tema lär ni er grunderna i programmering genom att använda Scratch. Med hjälp av datorer skapar ni ett enkelt dataspel där ni själva bestämmer hur spelet ska se ut och vad det ska handla om.

  • Max 20 elever
  • Tid: 80 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med LEGO robotar (gy)

Ett skoltema där eleverna får lära sig programmera en LEGO-robot med hjälp av dess motorer och sensorer. Programmeringen görs med block och uppgifternas svårighetsgrad kan enkelt anpassas för både individ och grupp. Inga förkunskaper krävs.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Programmera med micro:bit (gy)

Ett tema där ni får prova programmering med hjälp av micro:bit. Ni lär er grunderna och får tillämpa dem i spännande utmaningar. Inga förkunskaper krävs. Uppgifternas svårighetsgrad anpassas efter individ och grupp.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.

Temats koppling till de globala målen

  • Mål 5. Jämställdhet.
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet.

Läs mer om de globala målen och Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Utlåningmaterial Micro:bit grundkurs och WeDo 2.0

Micro:bit grundkurs

Kom igång med programmering med micro:bits! Upptech erbjuder nu utlåning av micro:bits samt lektionsmateriel i en komplett låda. Innehållet riktar sig mot elever från åk 4. Du lånar lådan i 3 veckor.

Innehåll i lådan:
15 st micro:bit med batteripack
1 st pärm med fem färdiga lektionsupplägg

WeDo 2.0

Bygg din robot och programmera den!

10st lådor Lego WeDo 2.0 med motor samt olika sensorer finns för utlåning. WeDo byggs och programmeras med dator eller iPad. Färdiga lektionsupplägg följer också med lådan. För elever från åk 1.

Elevdatorer alternativt iPads behövs för programmering- följer ej med lådan.

Innehåll i lådan:
10 st kompletta WeDo 2.0-lådor finns för utlåning.

Utlåning gäller för skolor inom Jönköpings kommun

Det är kostnadsfritt för skolor inom Jönköpings kommun att låna lådorna. Lånetiden är max tre veckor från hämtningsdagen. Låntagaren ansvarar för att materialet hämtas och återlämnas till Upptech inom den avtalade tiden.

Bokning

Lådorna bokas i en kalender där du kan söka bokningsbara dagar. Det finns ett begränsat antal dagar för varje utlåningsmaterial så var ute i god tid.

Boka utlåningslådor här»» Länk till annan webbplats.

Upptech
Tfn 036-10 60 77
E-post upptech@jonkoping.se

Kontaktperson
Lovisa Bjelkvik
Tfn 036-10 60 16
E-post lovisa.bjelkvik@jonkoping.se