Jönköpings kommun

Kurser i programmering och digitalt skapande årskurs F-9

Lego zoo, för årskurs F-2

6 tillfällen onsdagar kl. 17.00-18.30

Vi bygger olika djur och figurer i Lego med hjälp av Lego WeDo 1.0. Sedan programmerar vi med hjälp av datorn så att djuret/figuren låter och rör på sig.

Nybörjaren, för årskurs 1-2

6 tillfällen torsdagar kl. 17.00-18.30

Enkel programmering med hjälp av roboten Blue Bot. Du lär dig programmera för att lösa uppdrag och ta dig igenom tex en stad. Du får också lära dig göra en enkel berättelse/film genom att programmera i Scratch Jr.

Lego Milo, för årskurs 1-3

6 tillfällen tisdagar kl. 17.00-18.30

Här använder vi Lego WeDo 2.0. Häng med utforskningsroboten Milo att undersöka olika spännande fenomen inom naturvetenskap/teknik. Vi anpassar Milo till uppdraget och programmerar med hjälp av en Ipad så att Milo får olika spännande funktioner.

Makey, för årskurs 3-5

6 tillfällen onsdagar kl. 17.00-18.30

Här blir det kreativ programmering! Bygg din egen spelkontroll av en banan, tillverka ett trumset av rotfrukter. Sedan kopplar vi ihop det med Makey-Makey och programmerar i datorn till att fungera på riktigt.

Dash & Dot, för årskurs 4-6

6 tillfällen tisdagar kl. 17.00-18.30

Lär dig styra robotarna Dash och Dot och grunderna i blockprogrammering. Din uppgift blir att programmera Dash att utföra olika uppdrag t.ex. hinderbanan, ploga popcorn. Du avgör vid vilken level du slutar.

Filmskapare, stop motion, för årskurs 4-6

10 tillfällen torsdagar kl. 17.00-18.30

Skapa en egen animerad film med hjälp av enkla verktyg, iPad och webb. Vi använder stop-motion-teknik och gör kulisser av lera och papper. Kursen avslutas med filmpremiär!

Sumo bot challenge, för årskurs 4-9

6 tillfällen torsdagar kl. 17.00-18.30

Sumobrottning + robot = sant. Lär dig programmera en Lego NXT-robot så att den gör vad du vill. Bygg sedan om och bygg till så att din robot vinner i sumokampen mot de andra robotarna.

3D-print design, för årskurs 4-9

6 tillfällen måndagar kl. 17.00-18.30

Vill du tillverka en spelpjäs, mugg, smycke,rymdskepp, hand eller Mindcraft-figur? Lär dig designa produkter med hjälp av ett ritprogram i datorn för att sedan skriva ut modellen i vår 3D-skrivare. Du har möjlighet att själv välja vilken svårighetsnivå du söker - vi erbjuder kompetens, idéer och material.

Scratch, för årskurs 5-7

10 tillfällen måndagar kl. 17.00-18.30

Lär dig skapa ett eget dataspel. Här lär du dig grunderna i Scratch. Du väljer sedan själv hur ditt spel ska se ut och vad det ska handla om.

Kodklubben för årskurs 5-9

6 tillfällen måndagar kl 17.00-18.30

Ny kurs!

Vet du hur en dator fungerar? Med hjälp av den lilla enkortsdatorn Microbit kommer du att förstår på ett enkelt sätt. Lär dig programmera en Microbit och skapa sedan roliga och kluriga projekt som du använder Microbiten till. Chokladhjul, stegräknare, spel, godislarm och många andra projekt. testa även att programmera den rullande, kluriga bollen SPRK och den robusta roboten Lego EV3.

Kontaktperson
Linda Samuelsson
Tfn 036-10 23 35
E-post linda.samuelsson@jonkoping.se