Jönköpings kommun

Teman för åk 4-6

Två barn vid en dator.

Vi har en rad olika teman som är utformade för åk 4-6. Vi skräddarsyr även teman och temadagar efter era önskemål. Välkomna att höra av er!

Programmera med Dash (åk 4-6)

Vi hjälper er att komma igång med programmering! Roboten Dash ska lösa några olika uppdrag. Vi löser det genom enkel blockprogrammering med hjälp av våra iPads. Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression. Detta tema kan genomföras på Upptech, på den egna skolan eller digitalt på Teams (kräver tillgång till egna Dash-robotar eller från utlåningsmaterial).

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.


Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelser, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

I centralt innehåll för matematik i årskurs 4–6:

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Programmera med Scratch (åk 4-6)

I detta tema lär ni er grunderna i programmering genom att använda Scratch. Med hjälp av datorer skapar ni ett enkelt dataspel där ni själva bestämmer hur spelet ska se ut och vad det ska handla om. Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression. Detta tema kan genomföras på Upptech, på den egna skolan eller digitalt på Teams.

  • Max 20 elever
  • Tid: 80 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.


Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelser, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

I centralt innehåll för matematik i årskurs 4–6:

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Programmera med LEGO robotar (åk 4-6)

Ett skoltema där eleverna får lära sig programmera en LEGO-robot med hjälp av dess motorer och sensorer. Programmeringen görs med block och uppgifternas svårighetsgrad kan enkelt anpassas för både individ och grupp. Inga förkunskaper krävs. Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression. Detta tema kan genomföras på Upptech eller på den egna skolan.

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.


Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelser, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

I centralt innehåll för matematik i årskurs 4–6:

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

 

Programmera med micro:bit (åk 4-6)

Ett tema där ni får prova programmering med hjälp av micro:bit. Ni lär er grunderna och får tillämpa dem i spännande utmaningar. Inga förkunskaper krävs. Uppgifternas svårighetsgrad anpassas efter individ och grupp. Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression. Detta tema kan genomföras på Upptech, på den egna skolan eller digitalt på Teams (kräver egna micro:bits eller från utlåningsmaterial).

  • Max 20 elever
  • Tid: 60 minuter

Temat kan bokas flera gånger med en ökad progression.


Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelser, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

I centralt innehåll för matematik i årskurs 4–6:

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Rovdjur (åk 4-6) Naturskolan

Barnhänder som känner på päls.

Lär känna våra stora rovdjur. Känn på en lodjurspäls, titta på björnens tänder och jämför din hand med vargens tass.

Temat Rovdjur erbjuds året om och passar förskoleklass till och med årskurs 6. Aktiviteterna är både utomhus och inomhus. Nedan hittar du information om hur lång tid temat tar, vilka aktiviteter vi gör och vilken koppling temat har till Läroplanen.

  • Tidsåtgång: 80 minuter. Efter önskemål kan vi lägga in en kortare paus i programmet.
  • Maxantal: 25 elever


Aktiviteter i temat Rovdjur
Vi lär känna rovdjuren och tittar på materialet med djurskinn, skallar, bajs och spårstämplar. Vi gör också utomhusaktiviteter som handlar om rovdjuren.

Temats koppling till Läroplanen
I centralt innehåll för Naturorienterande ämnen årskurs 1-3

  • Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Temats koppling till de Globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Skapa digitala och fysiska modeller (åk 4-6)

Grön låda, illustration.

Ska din klass starta upp ett teknikutvecklingsarbete? Behöver ditt upplägg utvecklas till att även innehålla digitala och fysiska modeller?

  • Vi erbjuder undervisning i Tinkercad utifrån det område ni arbetar med.
  • Vi visar hur man kan infoga de digitala modellerna i skriftliga arbeten eller rapporter.
  • Vi erbjuder att ni skriver ut modellerna i våra 3D-skrivare.

Till vissa arbeten passar det bättre att använda vår laserskärare. Undervisningen i Tinkercad sker på Upptech, på skolan eller digitalt. Klassen arbetar sedan vidare med sina modeller i skolan. När du som lärare anser att de är klara kan du boka en ny tid för att komma till Upptech för att få se modellerna skrivas ut i 3D-printer eller skäras ut i lämpligt material i laserskärare.

Temat är kostnadsfritt men en utskriftskostnad på 200 kr/klass tillkommer. Detta tema kan genomföras på Upptech, på den egna skolan eller digitalt på Teams.

Temats koppling till Lgr 22

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4–6:

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökningar, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
  • Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.
  • Dokumentation av tekniska lösningar: skisser med vyer och måttangivelser, ord samt fysiska och digitala modeller.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 9. Hållbar industri, innovationer och infrastrukturer
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet

Under ytan (åk 4-6) Naturskolan

Ett litet vattendjur.

OBS! Detta tema erbjuds endast under april-juni samt augusti-oktober.

Platsen för detta tema är oftast Rocksjön i Jönköping alternativt något annat vatten som ligger i närheten av er skola.

Vi tittar närmare på det myllrande djurlivet i Rocksjön. Eleverna håvar smådjur och fångsten sorteras samt grupperas. Vi lär oss namnen på några olika arter och pratar om enklare näringskedjor. Vi undersöker vattendjuren i digitalt mikroskop kopplat till en lärplatta.

  • Tidsåtgång: 80 minuter. Efter önskemål kan vi lägga in en kortare paus i programmet.
  • Maxantal: 25 elever


Temats koppling till Lgr 22

Biologi

  • Vad liv är och hur livets utveckling kan förklaras med evolutionsteorin. Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
  • Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
  • Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 6. Rent vatten och sanitet för alla
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet
  • Mål 15. Ekosystem och biologisk mångfald

Uppdrag rymden (åk 4-6)

I temat för åk 4-6 får eleverna hänga med piloten och astronauten ut på en resa i rymden där fokus ligger på hur dag, natt, årstider och år kan förklaras. Ni får lära er om människan i rymden och följa med astronauten på ett uppdrag till ISS.

Efter besöket i planetariet avslutas temat i teatern med en praktisk övning om hur årstiderna kan förklaras.

  • Max 16 deltagare inkl. vuxna i planetariet
  • Tid: 60 minuter

Temats koppling till Lgr 22

Centralt innehåll fysik 4-6:

Fysiken i naturen och samhället

  • Hur dag, natt, årstider och år kan förklaras utifrån rörelser hos solsystemets himlakroppar.

Systematiska undersökningar och granskning av information

  • Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
  • Några upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen.


Temats koppling till de globala målen

  • Mål 3. God hälsa och välbefinnande.
  • Mål 4. God utbildning för alla
  • Mål 5. Jämställdhet
  • Mål 9. Hållbar industri, innovationer och infrastrukturer
  • Mål 10. Minskad ojämlikhet
  • Mål 17. Genomförande och globalt partnerskap

Upptech
Tfn 036-10 60 77
E-post upptech@jonkoping.se

Kontaktperson
Ulrika Franke
Tfn 036-10 64 97
E-post ulrika.franke@jonkoping.se