Jönköpings kommun

Ljudseparator

Melodislinga till experiment ljudseparator, illustration.

Sätt örat mot rörets öppning! Hör du någon skillnad i de olika rören? Vilka melodier kan du spela på rören?

Ljudseparator, illustration.

Hur fungerar det? Vad är då ljud?

Allt ljud är osynliga vågor som rör sig snabbt genom luften. Vågorna bildar områden med högt lufttryck och där emellan lågt lufttryck. Det kan visas såhär:

|||||||| | | | |||||||| | | | |||

I rummet uppstår ljud med olika tonhöjder. Varje tonhöjd ger ett bestämt avstånd mellan ”högtrycken”. Ju lägre ton, desto större avstånd.

Att ljudet från rummet låter olika beror på rörets olika längd. Ju längre rör desto dovare ljud (lägre tonhöjd).

Vad händer i rören?

Allt ljud i rummet tas emot i alla rör. Vågorna studsar (reflekteras) i rören.

Om avståndet mellan två ”högtryck” är sådant att den reflekterande vågen möter ett ”högtryck” på väg ner förstärks denna tonhöjd. Vi hör denna tonhöjd starkare.

Testa att spela melodierna som illustrationen visar, de olikfärgade cirklarna och ovalerna, med hjälp av slagracket. Vilka melodier hör du?


IN ENGLISH

Sound separator

Place your ear at the opening of the tube! Can you hear any difference between the different tubes?

How does it work? What is sound?

All sound is invisible waves moving quickly through the air. The waves create areas with high pressure and low pressure. It can be shown like this:

|||||||| | | | |||||||| | | | |||

In the room sounds of different pitches appear. Every pitch has a specific distance between the high pressure areas. The lower the pitch, the larger the distance.

The different sounds around the room sounding different in the different tubes is because the length of the tube. The longer the tube, the duller the sound.

What happens in the tubes?
All the sounds in the room go into all the tubes. The waves bounce (are reflected) through the tubes.

If the distance between two “high pressure areas” is such that the reflecting wave meets a “high pressure area” on its way down, its pitch is reinforced. Then we can hear this pitch much louder.

Try playing the melodies shown in the illustration by using the flapracket. Which melodies do you hear?